مقاله تعیین اهداف یادگیری زبان انگلیسی

مردم به دلایل بسیار زیاد و متنوعی به یادگیری زبان انگلیسی مبادرت می ورزند. توجه به این دلایل وهمچنین توجه به نیازهای اکتسابی زبان در هنگام تهیه مطالب کلاس و آموزش برای داشتن یک تجربه آموزشی موفق بسیار ضروری است. این مسئله برای زبان آموزان و مدرسان به یک اندازه حائز اهمیت است. وقتی یک زبان آموز درک بهتری از اهداف و نیازهای خود داشته باشد، می تواند استراتژی های یادگیری خود را به شکل بهتری برنامه ریزی کند. در کلاس درس می تواند به مدرس در شناخت و تعیین نیازهای خود کمک کند. زمانی که زبان آموزان به انتخاب خود و به تنهایی مطالعه می کنند، مطالب انتخاب شده را در انطباق بیشتری با داشته های خود می بینند.بیایید به دو گروه از اهدافی که برای آموزش انگلیسی در نظر گرفته می شود و می تواند نقش مهمی دراکتساب اهداف زبانی ایفا کند بپردازیم.

 

 مردم به دلایل بسیار زیاد و متنوعی به یادگیری زبان انگلیسی مبادرت می ورزند. توجه به این دلایل وهمچنین توجه به نیازهای اکتسابی زبان در هنگام تهیه مطالب کلاس و آموزش برای داشتن یک تجربه آموزشی موفق بسیار ضروری است. این مسئله برای زبان آموزان و مدرسان به یک اندازه حائز اهمیت است. وقتی یک زبان آموز درک بهتری از اهداف و نیازهای خود داشته باشد، می تواند استراتژی های یادگیری خود را به شکل بهتری برنامه ریزی کند. در کلاس درس می تواند به مدرس در شناخت و تعیین نیازهای خود کمک کند. زمانی که زبان آموزان به انتخاب خود و به تنهایی مطالعه می کنند، مطالب انتخاب شده را در انطباق بیشتری با داشته های خود می بینند.بیایید به دو گروه از اهدافی که برای آموزش انگلیسی در نظر گرفته می شود و می تواند نقش مهمی دراکتساب اهداف زبانی ایفا کند بپردازیم.

هدف اول: می خواهم زبان انگلیسی ام را تقویت کنم تا شغل بهتری پیدا کنم

در اینصورت مهم است که این سوال ها را از خود بپرسید آیا داشتن یک گواهینامه می تواند شانس داشتن یک شغل مناسب را افزایش دهد؟

ایا لازم است که زبان انگلیسی متناسب با آن شغل را بیاموزیم؟

آیا من (زبان آموز) باید برای بهبود زبان خود با افراد بومی انگلیسی زبان صحبت کنم یا افرادی که  زبان دوم آنها زبان انگلیسی است؟

 جزئیات مربوط به هر یک از سؤالات

نکته 1: در مورد گواهینامه نیاز به کسب مدرک نیاز یادگیری شما را توجیه می کند: مانند نیاز به یادگیری گرامر، انگلیسی کاربردی، مهارت نوشتاری، شنیداری و غیره. اگر نیاز به دریافت یک گواهینامه باشد، زبان آموز باید برروی نکاتی که مورد آزمون است تکیه کند. به عنوان مثال آزمونFCE کمبریج نیازمند تغییر فرم جملات است و در TOEFL زبان آموز باید به مهارت های تست زنی آمریکایی تبحر داشته باشد (این یک جوک نیست!)

 نکته 2: اگر زبان انگلیسی متناسب با شغل مورد نیاز باشد، مسائل درسی باید بر اساس مسائل واقعی باشد. در صورت امکان باید مواد درسی بر پایه نوع انگلیسی باشد که در حرفه ای خاص مورد نیاز است. به عنوان مثال برای برنامه نویسی کامپیوتر اصطلاحات انگلیسی و برای مدیریت مهارت های ارائه مطالب مورد نیاز است و غیره.

نکته 3: این مورد نیز مهم است، چون آن دسته از زبان آموزانی که با افراد غیر بومی مکالمه می کنند نیازمند دقت در مهارت شنیداری بصورتی که در مورد افراد بومی هستند نمی باشند. درک فرهنگ انگلیسی یا آمریکایی برای افرادی که در این کشورها نیاز به ایجاد ارتباط با افراد بومی دارند از اهمیت خاصی برخوردار است.

هدف شماره 2: من علاقمندم تاانگلیسی را به عنوان یک سرگرمی ادامه دهم در این مورد زبان آموز باید این سؤالات را از خود بپرسد:

قرار است زبان آموز از زبان انگلیسی به چه صورتی استفاده کند؟ برای ایجاد ارتباط، خواندن و درک مطلب، استفاده از اینترنت یا موارد دیگر؟

آیا زبان آموز از انجام تمرین های عادی لذت می برد؟ یا ترجیه می دهد فعالیت های واقعی انجام دهد؟

انگلیسی خود را تا چه میزانی باید بهبود بخشند؟ آیا تنها مسافرت و ایجاد یک مکالمه ای که قابل درک باشد کافی است؟ یا اینکه تمامی زبان آموزان باید قادر باشند کتاب های ادبی مانند آثار جیمز جویس را مطالعه کنند؟

جزئیات و ملاحظاتی در مورد هر یک از سؤالات طرح شده

نکته 1: این مورد زمانی که بخواهید در مورد نوع فعالیت مورد نظرتان تصمیم بگیرید از اهمیت بسیار زیادی برقرار است. اگر هدف ایجاد ارتباط باشد، انگلیسی کاربردی Functional English به گرامر ترجیه خواهد داشت. اگر مخاطب بخواهد مجله Rolling Stone بخواند مطالعه اصطلاحات ارجحیت خواهند داشت.

نکته 2: این سؤال به سبک یادگیری ارتباط دارد و اهمیت بسیاری دارد.زبان آموزانی که همواره فعال هستند در دراز مدت میزان یادگیری بیشتری را نسبت به افرادی که زود خسته می شوند نشان می دهند. این نکته نیز حائز اهمیت است که چنانچه مدرس زبان هستید، دیکته کردن علائقتان به دانش آموزان می تواند هدف آموزشی را دچار اختلال کند

نکته 3: درک میزان توانش زبانی مورد نظر شاید یکی از مهمترین جنبه های یادگیری خوب باشد.  اگر نیاز زبان آموز ایجاد یک ارتباط ساده باشد یادگیری انواع جملات شرطی شاید زیاد مرتبط نباش. از طرفی دیگر اگر هدف زبان آموزان رسیدن به سطوح بالای توانش گرامری باشد شاید انجام بازی های نقش پذیری زیاد مفید نباشد.

نتیجه گیری: در مورد برنامه ریزی برای استراتژی های یادگیری سؤالات اندک بسیار مهمی هستند که باید پاسخ داده شوند. این رویکرد پراگماتیک نسبت به آموزش زبان شاید در مورد آموزش جوانانی که هیچ حالت خاصی از آموزش را مد نظر ندارند مؤثرتر باشد. بدیهی است که در صورتی که ملاحظات و نیازمندی های دوره آموزشی از بیرون تحمیل شوند، باید توجه مدرس به برطرف کردن این نیازها معطوف باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد